De rabiate

13 år er gået siden denne kommentar blev bragt i JP i august 2002. 

Af Poul Højlund, august 2002

Det begynder med angsten. Angsten for at blive ringet op og truet; angsten for det fysiske overfald; angsten for de rabiate. Efter angsten kommer tavsheden. I dag har angsten ramt vore jødiske medborgere. Og med garanti også en stor del af vore muslimske medborgere. Med få modige undtagelser er begge grupper præget af tavsheden overfor de rabiate, overfor den voldelige del af palæstinenserne her i landet.

JP bragte i søndags (11/8) en glimrende to-siders artikel om det palæstinensiske problem i Danmark. Jeg skriver bevidst kun ’det palæstinensiske problem’ – selvom artiklen forsøger at skabe et billede af en jødisk – palæstinensisk konflikt her i landet. Sandheden er jo den såre enkle, at det ikke er vore jødiske medborgere, men derimod udelukkende en gruppe unge palæstinensere, ivrigt bistået af det autonome miljø, der skaber problemerne.

Det har været rystende at konstatere, at en enkelt demonstrant skal have 5-600 betjentes beskyttelse for i vores demokratiske land at demonstrere på Nørrebro. Og direkte chokerende at høre den ellers sympatiske kriminalinspektør Per Larsen udtale, at den jødiske befolkningsgruppe skal undlade at provokere, - for eksempel ved at bære en Davidsstjerne på Nørrebro. På TV fik samme Per Larsen   rådne tomater, rå æg og lignende kasteskyts til at høre med til demokratiets ytringsformer.

Vores retsopfattelse skrider umærkeligt. Retten til at deltage i den frie meningsudveksling trues. Retten til frit og uantastet at bære sin tros symboler, korset, stjernen, tørklædet, er allerede trådt under fode. Når jeg i medierne præsenteres for unge palæstinensere, der halvt afsindige skriger deres frådende raseri udover landet; når jeg hører en dansk kriminalinspektør udtale, at de danske jøder ikke skal provokere; når jeg læser om antisemitiske overfald, og når jeg hører de indtrængende advarsler fra den demokratiske del af vore muslimske medborgere, må jeg frygte for fremtiden.

Vi må ikke acceptere selv den mindste indskrænkning i vore velerhvervede frihedsrettigheder. Enhver skal fortsat frit og uden angst kunne deltage i den debat, der er forudsætningen for vort demokrati. Vi skal ikke leve i angst og tavshed.

I fællesskab mellem alle befolkningsgrupper i Danmark må vi aktivt kæmpe for ytringsfriheden. Ikke bare den store, teoretiske og grundlovssikrede, - men den lille daglige og praktiske ret til uantastet at sige sin mening overalt.  Også på Nørrebro. Jeg behøver ikke at være den mindste smule enig; ja, jeg behøver ikke engang at overveje, om jeg er enig med en Moses Hansen, en Jacques Blum, en Pia Kærsgaard eller en hvilken som helst anden for at vide, at det er min og alle andres pligt med alle midler at sikre deres ret til at udtrykke deres meninger. Også på Nørrebro.

Frø af ugræs er over hegnet føget, - og det får åbenlyst lov til at spire og slå rod i det danske demokrati. Når folkekirkepræster, ledende politifolk, veluddannede og højtplacerede mennesker og politikere vælger at vende den anden kind til for at undgå konfrontationen, er det på høje tid at råbe stop. Konfrontationen skal tages nu og her, ikke i morgen eller dagen derefter. Ukrudtet skal rykkes op med rode, inden det breder sig og kvæler den praktiske ytringsfrihed.